Quiz - hvor,
hvornår og hvad
·
Vi startede
timen med en quiz, hvor vi fik en tekst og skulle bestemme, hvilken
idealtype teksten hører under, hvor den
stammer fra, hvor den er fra og om den var set udefra eller indefra.
Når virkelighedens time nærmer sig, nultimen, så byd
(...) helhjertet døden velkommen for Guds skyld. Tænk hele tiden på Gud. Afslut
enten dit liv med at bede, sekunder før målet, eller lad dine sidste ord være:
»Der er ingen Gud uden Gud, og Muhammed er hans sendebud.«
Bagefter vil vi alle mødes i den højeste himmel, om
Gud vil det.
Hvis fjenden ser ud til at være stærk, så husk
grupperne, der sluttede sig sammen for at bekæmpe profeten Muhammed. De var
10.000. Husk, hvordan Gud gav sine trofaste tjenere sejren. Han sagde: »Da de
troende så grupperne, sagde de: Dette er det, som Gud og Profeten har lovet, de
talte sandt. Det styrkede blot deres tro.
·
Teksten er set
indefra, fordi handler om trosbekendelsen.
·
Teksten er
fundamentalistisk læst, da de har taget det ud fra bogstavlig læsning
(skriftfundamentalistisk)
·
De vantro kan
ikke besejre islam
o
Henvisning =
ca. 1400 år gammel. "Islams guldalder (den tid hvor Muhammed og hans
følgere sejrede over de vandtro"
·
Hvis vi kan slå
de vantro for 1000 år siden så kan vi også godt denne her gang.
·
Teksten er
skrevet til flykaprende fra 9/11, de havde et brev med i håndbagagen med denne
tekst.
o
Brevet var
skrevet for at de ikke skulle frygte døden, men de skulle tænke på Gud hele
tiden.
o
Brevet skulle
virke som en peptalk, for dem der skulle styrte ind i bygningerne.
Spørgsmål til i
dag fra "Klassisk og moderne Islam" side: 99-102
1. Hvad siger
teksten: Hvilken fremtid blev religion spået før den "kolde krig" -
hvordan er det så gået siden?
·
Før den kolde
krig
o
Religionen
blevet spået til at have en mindre rolle, da videnskaben blev mere udbredt,
fordi videnskaben erstattede myterne. (Oplysningens tiden 1700-tallet)
·
Begreb for at
religionen havde en mindre rolle: Sekularisering.
o
Der kom dog
mere fokus på religionen, fordi man
mente at gud vil tage revanche for det personlige gudsforhold
·
Værdikampe: Kampe
om at religionen skal have en større rolle.
§
Os vs. Dem
(nogen ser det som kristendommen vs. Islam)
·
År. 1979: I
Iran bliver en iransk leder væltet, fordi folket vil have religionen
tilbage. (Shahens fald)- en religiøs
revolution
2. Hvilken
rolle spiller islam for "flere muslimske unge"?
·
Det er svært
for en ung at være muslim, fordi der er en del påvirkninger, som rammer dem.
Hvilket giver dem nogle konsekvenser:
o
Man prøver at
bevare den helt traditionelle tro i det danske samfund, hvilket medføre til at
der bliver dannet andre fortolkninger.
·
f.eks. Tørklæde. De prøver at gøre det mere
cool. Ved at den passer i den danske kultur, og samtidig viser man stadig at
man er muslim. (identitetsmarkør)
§
Universel
identiet = begreb for at gå tværs over kulturerne. (modernist og
fundamentalist)
3. Hvad betyder
"internettet" for unges religion?
· Internettet er det sted, hvor unge kan diskutere forskellige emner i Islam og få svar på de moderne spørgsmål som Koranen og andre værker ikke
svarer på
·
Kilde til
teologiske selvstudier
·
Tendens til at
når unge opsøger religion, så går det enten over til et modernistisk eller
fundamentalistisk spor.
4. Euroislam: Hvad mener Ramadan om at være muslim i
Europa? Hvad skal man som muslim gøre -
hvad skal samfundet gøre?
·
Hvordan man
kan/bør leve som muslim i Europa.
·
Tariq Ramadan
stiller to krav:
o
Muslimer i
Europa skal åbne sig og tage aktiv del i det samfund.
·
Bidrage til
samfundet, ved f.eks. At tage en uddannelse, få et arbejde, gå ind for
demokrati osv.
o
Samfundet skal
give plads og acceptere muslimer og islam som en ligeværdig del af samfundet.
·
Samfundet
skal give muslimerne lov til at gå med tørklæde
osv.
·
Er det sådan
samfundet ser ud?
o
Nej det er
normativt teori (hvordan tingene bør være)
·
Prøve eksamen
med teksten på s. 137 (Tariq Ramadans råd til samarbejde i Danmark)
o
Kig efter:
·
Om teksten er
set udefra indefra
·
Afsnit
·
Analyse
§
Gå i dybden
med nogle fænomener
·
Perspektivering
§
F.eks. Etik -
hvordan det ser ud i andre religioner?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar