mandag den 10. marts 2014

Ung og Islam

Quiz - hvor, hvornår og hvad
·         Vi startede timen med en quiz, hvor vi fik en tekst og skulle bestemme, hvilken idealtype  teksten hører under, hvor den stammer fra, hvor den er fra og om den var set udefra eller indefra.

Når virkelighedens time nærmer sig, nultimen, så byd (...) helhjertet døden velkommen for Guds skyld. Tænk hele tiden på Gud. Afslut enten dit liv med at bede, sekunder før målet, eller lad dine sidste ord være: »Der er ingen Gud uden Gud, og Muhammed er hans sendebud.«

Bagefter vil vi alle mødes i den højeste himmel, om Gud vil det.

Hvis fjenden ser ud til at være stærk, så husk grupperne, der sluttede sig sammen for at bekæmpe profeten Muhammed. De var 10.000. Husk, hvordan Gud gav sine trofaste tjenere sejren. Han sagde: »Da de troende så grupperne, sagde de: Dette er det, som Gud og Profeten har lovet, de talte sandt. Det styrkede blot deres tro.


·         Teksten er set indefra, fordi handler om trosbekendelsen.
·         Teksten er fundamentalistisk læst, da de har taget det ud fra bogstavlig læsning (skriftfundamentalistisk)
·         De vantro kan ikke besejre islam
o    Henvisning = ca. 1400 år gammel. "Islams guldalder (den tid hvor Muhammed og hans følgere sejrede over de vandtro"
·         Hvis vi kan slå de vantro for 1000 år siden så kan vi også godt denne her gang.
·         Teksten er skrevet til flykaprende fra 9/11, de havde et brev med i håndbagagen med denne tekst.
o    Brevet var skrevet for at de ikke skulle frygte døden, men de skulle tænke på Gud hele tiden.
o    Brevet skulle virke som en peptalk, for dem der skulle styrte ind i bygningerne.

Spørgsmål til i dag fra "Klassisk og moderne Islam" side: 99-102
1. Hvad siger teksten: Hvilken fremtid blev religion spået før den "kolde krig" - hvordan er det så gået siden?
·         Før den kolde krig
o    Religionen blevet spået til at have en mindre rolle, da videnskaben blev mere udbredt, fordi videnskaben erstattede myterne. (Oplysningens tiden 1700-tallet)
·         Begreb for at religionen havde en mindre rolle: Sekularisering.
o    Der kom dog mere fokus på religionen, fordi  man mente at gud vil tage revanche for det personlige gudsforhold
·         Værdikampe:  Kampe  om at religionen skal have en større rolle.
§  Os vs. Dem (nogen ser det som kristendommen vs. Islam)
·         År. 1979: I Iran bliver en iransk leder væltet, fordi folket vil have religionen tilbage.  (Shahens fald)- en religiøs revolution

2. Hvilken rolle spiller islam for "flere muslimske unge"?
·         Det er svært for en ung at være muslim, fordi der er en del påvirkninger, som rammer dem. Hvilket giver dem nogle konsekvenser:
o    Man prøver at bevare den helt traditionelle tro i det danske samfund, hvilket medføre til at der bliver dannet andre fortolkninger.
·          f.eks. Tørklæde. De prøver at gøre det mere cool. Ved at den passer i den danske kultur, og samtidig viser man stadig at man er muslim. (identitetsmarkør)
§  Universel identiet = begreb for at gå tværs over kulturerne. (modernist og fundamentalist)

3. Hvad betyder "internettet" for unges religion?
·         Internettet er det sted, hvor unge kan diskutere forskellige emner i Islam og få svar på de moderne spørgsmål som Koranen og andre værker ikke svarer på
·         Kilde til teologiske selvstudier
·         Tendens til at når unge opsøger religion, så går det enten over til et modernistisk eller fundamentalistisk  spor.

4. Euroislam: Hvad mener Ramadan om at være muslim i Europa? Hvad skal  man som muslim gøre - hvad skal samfundet gøre?
·         Hvordan man kan/bør leve som muslim i Europa.
·         Tariq Ramadan stiller to krav: 
o    Muslimer i Europa skal åbne sig og tage aktiv del i det samfund.
·         Bidrage til samfundet, ved f.eks. At tage en uddannelse, få et arbejde, gå ind for demokrati osv.
o    Samfundet skal give plads og acceptere muslimer og islam som en ligeværdig del af samfundet.
·         Samfundet skal  give muslimerne lov til at gå med tørklæde osv.
·         Er det sådan samfundet ser ud?
o    Nej det er normativt teori (hvordan tingene bør være)

·         Prøve eksamen med teksten på s. 137 (Tariq Ramadans råd til samarbejde i Danmark)
o    Kig efter:
·         Om teksten er set udefra indefra
·         Afsnit
·         Analyse
§  Gå i dybden med nogle fænomener
·         Perspektivering

§  F.eks. Etik - hvordan det ser ud i andre religioner?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar